Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015

Ανακοινώθηκε το μηχανογραφικό για τα δημόσια ΑΕΙ της Κύπρου Όσα θέλετε να γνωρίζετε για το 2ο μηχανογραφικό

Το διάστημα από 1 έως και 22 Ιουλίου του 2015 καλούνται οι μαθητές που ενδιαφέρονται να διεκδικήσουν μια θέση στα δυο δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου να καταθέσουν το 2ο μηχανογραφικό τους δελτίο αποκτώντας ακόμα μια ευκαιρία πέρα από αυτή που τους δίνεται με το μηχανογραφικό των ελληνικών ΑΕΙ-ΤΕΙ. 
Με αφορμή την ανακοίνωση του νέου μηχανογραφικού των δημόσιων πανεπιστημίων της Κύπρου για το 2015-16 το news.gr παρουσιάζει μέσα από ερωτήσεις- απαντήσεις τα βασικά σημεία για τις σπουδές στην Κύπρο.

1. Χρειάζεται να ξαναδώσει κάποιος πανελλαδικές;

Όχι, δε χρειάζεται καθώς η επιλογή γίνεται με βάση τους βαθμούς που έγραψε ο μαθητής στις εξετάσεις που θα δώσει στην Ελλάδα.

2. Οι σχολές των πανεπιστημίων της Κύπρου υπάρχουν στο μηχανογραφικό δελτίο ανάμεσα στις ελληνικές;

Όχι οι σχολές των δυο κρατικών πανεπιστημίων υπάρχουν σε ένα ξεχωριστό μηχανογραφικό δελτίο που μπορεί να προμηθευτεί ο υποψήφιος από το διαδίκτυο.

3. Δικαίωμα διεκδίκησης μιας θέσης έχουν μόνο οι υποψήφιοι του 2015;

Δικαίωμα κατάθεσης μηχανογραφικού δελτίου για την Κύπρο έχουν οι υποψήφιοι του 2015 καθώς και οι υποψήφιοι, οι οποίοι εξετάστηκαν σε εθνικό επίπεδο στα μαθήματα της τελευταίας τάξης του Ενιαίου Λυκείου μέχρι και δύο (2) προγενέστερων ετών από το έτος που υποβάλλουν την αίτηση (Δηλαδή 2013 και 2014)

4. Υπάρχει κάποια άλλη προϋπόθεση για να καταθέσω το μηχανογραφικό μου στην Κύπρο;

Οι υποψήφιοι για να έχουν δικαίωμα διεκδίκησης θέσης στα Τμήματα του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου, απαιτείται να έχουν ελάχιστο βαθμό πρόσβασης τη βάση (10/20).

5. Τα μόρια υπολογίζονται κατά τον ίδιο τρόπο με τον οποίο υπολογίζονται για την εισαγωγή στα ελληνικά τμήματα;

Υπάρχει μια διαφορά. Η εισαγωγή στα τμήματα των δυο κρατικών πανεπιστημίων γίνεται με βάση τους βαθμούς πρόσβασης. Δηλαδή δεν υπάρχει η βαρύτητα των συντελεστών των δυο βασικών μαθημάτων. Οι βάσεις είναι στην εικοσάβαθμη κλίμακα. 

6. Τι πρέπει να κάνω για να διεκδικήσω μια θέση στα δυο πανεπιστήμια της Κύπρου;

Για να διεκδικήσει ένας υποψήφιος μια θέση στα τμήματα των ΑΕΙ της Κύπρου θα πρέπει το διάστημα από την 1 έως και τις 22 Ιουλίου να αποστείλει την αίτηση εισδοχής μαζί με το βαθμό πρόσβασης με συστημένο ταχυδρομείο στη διεύθυνση: Πανεπιστήμιο Κύπρου, Υπηρεσία Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας, Λεωφόρος Πανεπιστημίου 1, Πανεπιστημιούπολη, 1678, Τ.Θ. 20537 Λευκωσία, Κύπρος, αναγράφοντας στο φάκελο την ένδειξη "Αίτηση Ελλαδιτών Υποψηφίων για εισδοχή 2014".

7. Τι άλλα έγγραφα πρέπει να στείλω εκτός από την αίτηση;

Εκτός από την αίτηση –εισδοχής (μηχανογραφικό) ο υποψήφιος θα αποστείλει επικυρωμένα αντίγραφα από τα ακόλουθα:

α. Αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου.

β. Αντίγραφο της βεβαίωσης πρόσβασης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

γ. Βεβαίωση επιτυχίας σε ειδικό μάθημα, βάσει κατάστασης επιτυχόντων από το Λύκειο αποφοίτησης ή/και δίπλωμα Αγγλικών, όπου αυτό απαιτείται.

8. Πού μπορώ να βρω το μηχανογραφικό της Κύπρου

Μπορείτε να το βρείτε στο διαδίκτυο στην ακόλουθη διεύθυνση:

http://www.ucy.ac.cy/fmweb/documents/Announcements/Application_Greeks_2015-16.pdf
Επίσης υπάρχει και η δυνατότητα να το εξασφαλίσετε από το Σπίτι της Κύπρου, της Πρεσβείας της Κύπρου στην Αθήνα (Ξενοφώντος 2Α, ΤΚ 105 57 Σύνταγμα, τηλ. 210 373 4934/914/913) και από το Γενικό Προξενείο Κύπρου στη Θεσσαλονίκη (Λεωφ.Νίκης 37, ΤΚ 54013, τηλ. 231 026 0611/0697).

9. Πόσα πεδία μπορώ να δηλώσω και πόσα τμήματα;


Ο υποψήφιος μπορεί να δηλώσει μέχρι 10 τμήματα από 2 επιστημονικά πεδία.

Ο/Η υποψήφιος/α μπορεί να δηλώσει τα Προγράμματα Σπουδών με όποια σειρά επιθυμεί, ανεξάρτητα από το επιστημονικό πεδίο στο οποίο αυτά περιλαμβάνονται.

Ο/Η υποψήφιος/α πρέπει να προσέξει ιδιαίτερα ώστε η αρίθμηση των προτιμήσεων να είναι συνεχόμενη, ξεκινώντας από τον αριθμό 1. Δεν πρέπει να υπάρχουν κενά ή επαναλήψεις των αριθμών της σειράς προτίμησης.

Προγράμματα Σπουδών που περιλαμβάνονται και στα δύο επιστημονικά πεδία δηλώνονται ΜΟΝΟ μια φορά.

10. Ποια πεδία μπορώ να δηλώσω;

Ανάλογα με την κατεύθυνση του κάθε υποψηφίου μπορεί να δηλώσει και συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία.

Ο/Η υποψήφιος/α της Θετικής Κατεύθυνσης μπορεί να δηλώσει μέχρι και 2 από τα ακόλουθα Επιστημονικά Πεδία: 2ο, 3ο, 4ο και 5ο.

Ο/Η υποψήφιος/α της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορεί να δηλώσει μέχρι και 2 από τα ακόλουθα Επιστημονικά Πεδία: 2ο, 4ο και 5ο.

Ο/Η υποψήφιος/α της Θεωρητικής Κατεύθυνσης μπορεί να δηλώσει το 1ο Επιστημονικό Πεδίο και αν επιθυμεί και το 5ο Επιστημονικό Πεδίο αφού όμως εξεταστεί και στο μάθημα γενικής παιδείας ΄ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ΄(εξεταζόμενο σε εθνικό επίπεδο) εξασφαλίζοντας βάση (≥10/20). Το μάθημα αυτό δεν είναι απαραίτητο για τα Τμήματα Επικοινωνίας και Σπουδών Διαδικτύου (54) και Πολυμέσων και Γραφικών Τεχνών (55 και 56).

11. Πότε βγαίνουν τα αποτελέσματα στην Κύπρο;


Τα αποτελέσματα στην Κύπρο ανακοινώνονται αρχές Αυγούστου.

12. Τι γίνεται σε περίπτωση που έχω περάσει στην Κύπρο αλλά περιμένω και τα αποτελέσματα στην Ελλάδα;

Συνήθως, δίνεται ένα περιθώριο στους υποψηφίους που έχουν εισαχθεί στα δυο πανεπιστήμια για να απαντήσουν αν επιθυμούν να σπουδάσουν στην Κύπρο. Σε περίπτωση που δεν επιθυμούν δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.

13. Κάποιοι μου είπαν ότι στην Κύπρο υπάρχει για τους Έλληνες υποψηφίους και η Β κατανομή. Τι ακριβώς είναι;

Οι υποψήφιοι που εισήχθησαν στα τμήματα των 2 ΑΕΙ και δεν επιθυμούν τελικά να σπουδάσουν αφήνουν κάποιες θέσεις κενές οι οποίες διατίθενται ξανά στους Έλληνες φοιτητές που δεν εισήχθησαν με την Α κατανομή. Οι βάσεις εισαγωγής είναι πιο χαμηλές και όσοι ενδιαφέρονται να διεκδικήσουν τις θέσεις της Β κατανομής θα πρέπει να καταθέσουν μια αίτηση μέσω fax περίπου στα τέλη Αυγούστου.

14. Είναι δωρεάν οι σπουδές στην Κύπρο;

Οι σπουδές στα τμήματα των δυο κρατικών πανεπιστημίων είναι δωρεάν και δεν υπάρχουν δίδακτρα.

15. Υπάρχει η δυνατότητα διαμονής σε εστίες;

Το Πανεπιστήμιο Κύπρου διαθέτει Φοιτητική Εστία δυναμικότητας 208 δωματίων, στην Πανεπιστηµιούπολη. Σαράντα (40) συνολικά δωμάτια κατανέμονται σε Ελλαδίτες και Έλληνες της διασποράς προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές του Πανεπιστημίου Κύπρου. Είκοσι δύο (22) από αυτά κατανέμονται σε Πρωτοετείς Προπτυχιακούς Ελλαδίτες και Έλληνες της Διασποράς (20 σε Ελλαδίτες πρωτοετείς της Α’ κατανομής και 2 σε Ελλαδίτες πρωτοετείς της Β’ κατανομής).

Η κατανομή γίνεται με βάση καθορισμένα κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια. Ενδεικτικά, το ενοίκιο για δωμάτιο της Φοιτητικής Εστίας κυμαίνεται μεταξύ €102-136 μηνιαίως. Λόγω του περιορισμένου αριθμού δωματίων, το Γραφείο Στέγασης της Υπηρεσίας Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας του Πανεπιστημίου Κύπρου ετοιμάζει παράλληλα κατάλογο με ανακοινώσεις για ιδιωτικά διαμερίσματα /οικίες προς ενοικίαση.

Το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, διαχειρίζεται 9 κτήρια, στο κέντρο την πόλης, τα οποία περιλαμβάνουν 140 διαμερίσματα, με 179 κλίνες. Συγκεκριμένα διατίθενται 59 δωμάτια με κοινόχρηστη κουζίνα, 27 στούντιο, 18 μονάρια, 33 δυάρια και 3 τριάρια τα οποία διαθέτει, με επιδοτημένο ενοίκιο που καλύπτει γύρω στο 50% του κόστους, σε φοιτητές με βάση κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια. Ενδεικτικά το ενοίκιο ανέρχεται σε €130-€220 το μήνα.
Αριθμός διαμερισμάτων/δωματίων διατίθεται ειδικά σε πρωτοετείς προπτυχιακούς φοιτητές από Ελλάδα.
Παράλληλα, το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου από τον Ιούνιο του 2012 έχει υλοποιήσει μια νέα πολιτική στέγασης το «Δίκτυο Συνεργαζομένων Υποστατικών ΚΕ/ΚΒ/ΜΧ - 3 - 24.02.2015 με το ΤΕΠΑΚ», πολιτική με την οποία το Πανεπιστήμιο δύναται με τη συνεργασία ιδιωτών να εξασφαλίζει την ενοικίαση υποστατικών τους σε φοιτητές. Στο «Δίκτυο» έχουν ενταχθεί πλήρως εξοπλισμένα και επιπλωμένα διαμερίσματα τα οποία έχουν αξιολογηθεί από το Πανεπιστήμιο και πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις, διασφαλίζοντας για τους φοιτητές του ΤΕΠΑΚ ποιότητα στη διαμονή και καθορισμένο ύψος ενοικίου. Ενδεικτικά, το ανώτατο ύψος ενοικίου στο «Δίκτυο» έχει καθοριστεί για διαμέρισμα ενός υπνοδωματίου στα €420 το μήνα, στα €530 για διαμέρισμα δύο υπνοδωματίων και για διαμέρισμα τριών υπνοδωματίων στα €630 το μήνα.
16. Υπάρχουν άλλες παροχές;

Εκτός από τη δυνατότητα διαμονής σε εστίες κάθε χρόνο, η Kυπριακή Kυβέρνηση παραχωρεί σε Ελλαδίτες φοιτητές, επτά υποτροφίες για το Πανεπιστήμιο Κύπρου και πέντε υποτροφίες για το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €3.670 περίπου η κάθε µία, µε βάση τη βαθµολογία που επιτυγχάνουν στις Πανελλαδικές Eξετάσεις. Απαραίτητη προϋπόθεση για ανανέωση της υποτροφίας για το επόµενο έτος, είναι η διατήρηση συνολικού μέσου σταθµικού Μέσου Όρου τουλάχιστον 6.50 (Λίαν Καλώς).

17. Υπάρχουν παροχές για τη σίτιση;

Κάθε εξάμηνο, η Κυπριακή Κυβέρνηση προσφέρει κουπόνια σίτισης σε όλους τους Έλληνες υπηκόους ή Έλληνες της Διασποράς ανεξάρτητα από τον τρόπο εισαγωγής τους στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, νοουμένου ότι οι οικογένειές τους διαμένουν στο εξωτερικό και δεν τους έχει παραχωρηθεί υποτροφία από την Κυπριακή Κυβέρνηση. Οι Ελλαδίτες φοιτητές, οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις που ορίζονται από το νόμο, δικαιούνται δωρεάν σίτιση για όσο διάστημα διαρκούν οι σπουδές τους. Τα ημερήσια κουπόνια σίτισης, αξίας €7.00 το ένα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για δωρεάν διατροφή στα εστιατόρια των Πανεπιστημίων κατά τις εργάσιμες μέρες.

18. Άλλες παροχές

Τα επιδόματα του Κρατικού Φοιτητικού Πακέτου παραχωρούνται τα τελευταία χρόνια από την Κυπριακή Κυβέρνηση, υπό μορφή επιδομάτων προς οικονομική ενίσχυση όλων των προπτυχιακών φοιτητών του Πανεπιστημίου Κύπρου και του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, οι οποίοι προέρχονται από χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αντιμετωπίζουν κοινωνικο-οικονομικά προβλήματα.

Αναλυτικότερα τα ετήσια επιδόματα που παραχωρήθηκαν κατά το τρέχον 
ακαδημαϊκό έτος περιλαμβάνουν τα εξής:

1. Επιδότηση Στέγασης, μέχρι και €150 μηνιαίως

2. Επιδότηση Αγοράς Πανεπιστημιακών Βιβλίων μέχρι €300


3. Επιδότηση Αγοράς Ηλεκτρονικού Υπολογιστή μέχρι €500

Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

Ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ. Είναι εφικτή;

Ακούγεται πολύ ωραίο, θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα; Θα επιχειρήσουμε να το διερευνήσουμε.
Το ποσοτικό είναι το πρώτο πρόβλημα που αναδεικνύουν οι εισαγωγικές εξετάσεις του 2014, όπως φαίνεται στον πίνακα 1.
Πίνακας 1:Αποτελέσματα εισαγωγικών εξετάσεων 2014

Υποψήφιοι
Επιτυχόντες
Εκτός Τριτοβάθμιας
Όλες οι κατηγορίες (εκτός της κατηγορίας 10%)
87.719
66.238
21.481
Κατηγορία 90%
Με πανελλήνιες Εξετάσεις από Γενικό Λύκειο
74.470
60.356
14.114
Πηγή: Υ.ΠΑΙ.ΠΟ.Θ.
Ο αριθμός των υποψηφίων που μένουν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι ιδιαίτερα υψηλός. Στο σύνολο των υποψηφίων όλων των κατηγοριών έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 27.195 υποψήφιοι. Στην κατηγορία των αποφοίτων ημερήσιου γενικού λυκείου που συμμετείχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 14.114 υποψήφιοι. Θα πρέπει να προσθέσουμε και τους μαθητές που απέκτησαν το απολυτήριο λυκείου ενδοσχολικά, χωρίς δηλαδή να εξεταστούν στις πανελλήνιες εξετάσεις. Ο αριθμός τους είναι άγνωστος, αφού το Υπουργείο Παιδείας δεν δημοσιεύει στοιχεία. Μπορούμε να εκτιμήσουμε ότι είναι περίπου το 10-15% των υποψηφίων, δηλαδή μεταξύ 7 και 10 χιλιάδων. Δεν υπολογίζουμε τους μαθητές των ΕΠΑΛ που δεν θέλησαν να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις και έχουμε αφαιρέσει τους υποψηφίους του 10% που είναι απόφοιτοι προηγούμενων ετών, που δεν έδωσαν ξανά εξετάσεις.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι και από αυτούς που εξετάστηκαν στις πανελλήνιες κάποιοι είναι απόφοιτοι προηγούμενων ετών, των οποίων τον αριθμό επίσης δεν γνωρίζουμε μπορούμε να πούμε ότι περίπου 10.000 είναι όσοι από τους γεννηθέντες το 1996 εξετάστηκαν στις πανελλήνιες του 2014 και έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Συνεπώς για να εισάγονται όλοι απαιτούνται 10.000 επιπλέον θέσεις στις ανώτατες σχολές.
Ακόμα και η δημιουργία αυτών των θέσεων δεν εξασφαλίζει την ελεύθερη πρόσβαση, αλλά εξασφαλίζει την εισαγωγή όλων, κάτι που είναι διαφορετικό. Ελεύθερη πρόσβαση σημαίνει ότι ο καθένας θα σπουδάζει όποιο επιστημονικό αντικείμενο θέλει, εφόσον βέβαια έχει τις προαπαιτούμενες γνώσεις να παρακολουθήσει και να ολοκληρώσει τις σπουδές του.
Όταν προσπαθήσουμε να υπολογίσουμε τι θα συμβεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αν όλοι σπουδάζουν αυτό που θέλουν θα εκπλαγούμε. Προσπαθώντας να "διαβάσουμε" τις επιθυμίες των υποψηφίων πήραμε τις πρώτες προτιμήσεις, όπως δηλώθηκαν στα μηχανογραφικά του 2014, και τις συγκρίναμε με τον αριθμό των εισακτέων. Είναι αναμενόμενο η ζήτηση για την ίδια σχολή σε διαφορετικές πόλεις να ακολουθεί τα πληθυσμιακά κριτήρια. Δεν τα λάβαμε υπόψη μας θεωρώντας ότι όσοι επιθυμούν να σπουδάσουν Νομική, για παράδειγμα, θα μοιραστούν στα τρία υπάρχοντα τμήματα. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι αρκετοί υποψήφιοι που θα ήθελαν να σπουδάσουν Νομική, αλλά έχουν 16.000 μόρια δεν δηλώνουν τη Νομική, αφού θεωρούν ανέφικτη την επιτυχία τους. Συνεπώς ο αριθμός των πρώτων προτιμήσεων είναι μικρότερος από τον αριθμό όσων επιθυμούν να σπουδάσουν αυτό που επιθυμούν. Τα αποτελέσματα της σύγκρισης βλέπουμε στον πίνακα 2.
Πίνακας 2: Επιθυμίες υποψηφίων και προσφερόμενες θέσεις
Τμήματα
1η προτίμηση 2014
Εισακτέοι 2014
Νομικής
3.762
1.213
Ψυχολογίας
3.021
677
Παιδαγωγικά
2.736
1.825
Ιατρικής
3.790
1.175
Οδοντιατρικής
531
203
Μαθηματικών
1.225
1.300
Πληροφορικής
1980
1575
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών
2.938
1.175
Πολιτικών Μηχανικών
861
925
Οικονομικών
2.930
3.212
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης
Επαληθεύεται η εικασία ότι αν έχουμε ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οι περισσότεροι θα επιλέξουν τις ήδη περιζήτητες σχολές. Οι Ιατρικές θα πρέπει να εκπαιδεύσουν τριπλάσιους γιατρούς απ' όσους μέχρι τώρα, το αντίστοιχο οι Νομικές, οι Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί, αλλά λιγότερους οι Πολιτικοί Μηχανικοί, που έχουν χάσει την αίγλη τους ελέω κρίσης, λιγότερους οι σχολές Μαθηματικών και Οικονομικών. Αυτό θα σήμαινε μία ριζική αναμόρφωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με υπερβολική μεγέθυνση κάποιων σχολών και τη διακοπή λειτουργίας κάποιων άλλων. Το κόστος πολύ μεγάλο.
Τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ. Αν όλοι αποφοιτήσουν από τις σχολές που θα βρουν εργασία; Οι πτυχιούχοι μπορεί να είναι αμέτρητοι, αλλά οι θέσεις εργασίας είναι συγκεκριμένες. Ήδη η Ελλάδα διαθέτει τους περισσότερους γιατρούς στον κόσμο ανά 1.000 κατοίκους. Αν τους τριπλασιάσουμε που θα βρουν εργασία; Θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι η ελεύθερη πρόσβαση σημαίνει ότι οι περισσότεροι δεν θα εργάζονται στο αντικείμενο που σπούδασαν, θα σημαίνει την πλήρη αποσύνδεση της εκπαίδευσης από την αγορά εργασίας.
Το τελευταίο ερώτημα που δημιουργείται είναι αν αξίζει τον κόπο να χρηματοδοτούμε, ως κοινωνία, τις σπουδές όλων αυτών των παιδιών που μετά δεν θα έχουν εργασία και θα διαμαρτύρονται για ανεργία και ετεροαπασχόληση. Γιατί η αλήθεια είναι ότι ελάχιστοι βλέπουν τις σπουδές ως μόρφωση. Οι περισσότεροι έχουν επαγγελματικές προσδοκίες από τις σπουδές τους, αλλά και οι εργοδότες έχουν υψηλές απαιτήσεις για το γνωστικό επίπεδο των εργαζομένων τους.
Σε άλλες χώρες επιτρέπεται η ελεύθερη πρόσβαση στις σχολές, αλλά από το πρώτο στο δεύτερο έτος γίνεται "ξεκαθάρισμα", αφού εκεί μπαίνει ποσοτικός περιορισμός σ' αυτούς που θα προχωρήσουν στις σπουδές τους ή αν δεν περάσουν δύο φορές ένα μάθημα διαγράφονται από τη σχολή.
Αυτό ήταν στα πλάνα της προ 16 ετών μεταρρύθμισης Αρσένη, αλλά ποτέ δεν εφαρμόστηκε, για λόγους οργάνωσης και κόστους, αλλά και για λόγους έλλειψης εμπιστοσύνης. Δυστυχώς στην Ελλάδα κανείς δεν εμπιστεύεται κανέναν. Έτσι πολλοί φοβούνται ότι αν επιλέγουν τα πανεπιστήμια τους φοιτητές τους, τότε δεν θα υπάρξει αξιοκρατία. Το πλεονέκτημα αυτής της λύσης είναι ότι όσοι θα προχωρούν στις σπουδές τους θα έχουν κριθεί στα μαθήματα του πρώτου έτους της σχολής τους, πράγμα πιο λογικό από αυτό που συμβαίνει σήμερα, όπου, για παράδειγμα, όποιος επιθυμεί να σπουδάσει ψυχολογία εξετάζεται, κρίνεται δηλαδή, στα Αρχαία και τα Λατινικά, μαθήματα που είναι άσχετα με το αντικείμενο των σπουδών τους.
Έτσι οι πανελλήνιες εξετάσεις υπάρχουν μέχρι τώρα, όχι ως το δικαιότερο σύστημα επιλογής των μελλοντικών φοιτητών, αλλά ως το πιο αδιάβλητο, σε σχέση με τις άλλες λύσεις.

Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2015

Κανονικά οι Πανελλαδικές για τις Αστυνομικές και Στρατιωτικές Σχολές

Τι είπε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη στην Στ. Ξουλίδου
Κατά το τρέχον σχολικό έτος 2014-2015 οι εξετάσεις εισαγωγής ιδιωτών στη Σχολή Αστυφυλάκων και στη Σχολή Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας θα πραγματοποιηθούν κανονικά και οι επιτυχόντες θα εγγραφούν στις οικείες σχολές το 2017.
Σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες επιλογής για τους υποψηφίους των Σχολών της Αστυνομικής Ακαδημίας, προϋπόθεση είναι ο υποψήφιος να έχει κριθεί ικανός για τις Σχολές αυτές κατά τις προκαταρκτικές εξετάσεις που διενεργούνται για το σκοπό αυτό από τις ίδιες τις Σχολές σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Η σχετική προκήρυξη, που περιγράφονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και η διαδικασία των προκαταρκτικών εξετάσεων, ανακοινώνεται από το υπουργείο \Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη ώστε οι υποψήφιοι να την αναζητήσουν προς ενημέρωσή τους.
Επίσης οι υποψήφιοι για τις Στρατιωτικές Σχολές θα διεξαχθούν κανονικά μέσω Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Δύο Σχολές δεν θα είναι στο Μηχανογραφικό
Για το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016 η Στρατιωτική Σχολή Ιπτάμενων Ραδιοναυτίλων (ΣΙΡ) και το Τμήμα Ελεγκτών Αεράμυνας της Σχολής Ικάρων δεν θα δεχθούν εισακτέους. Άρα οι δύο ανωτέρω σχολές δεν θα υπάρχουν στο μηχανογραφικό δελτίο του 2015.
 Τι ισχύει για την υγειονομική εξέταση-Γνώση Αγγλικών για την Ικάρων
Για τις υγειονομικές εξετάσεις των υποψηφίων για την εισαγωγή στα ΑΣΕΙ – ΑΣΣΥ έτους 2015 θα ισχύσει το Π.∆. 11/2014 ( ΦΕΚ 17 Α ́). ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ
ΣΧΟΛΗ ΙΚΑΡΩΝ
Επίσης οι υποψήφιοι – ες της Σχολής Ικάρων ( όλων των τμημάτων της ) πρέπει να γνωρίζουν την Αγγλική Γλώσσα σε επίπεδο Β2 (Καλή Γνώση) του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Γλωσσομάθειας και η γνώση αυτή πρέπει να βεβαιώνεται με το αντίστοιχο πιστοποιητικό αναγνωρισμένο από το κράτος, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία. Αυτό προβλέπεται στον Οργανισμό της Σχολής Ικάρων. ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΙΚΑΡΩΝ
Η Τομεάρχης των ΑΝΕΛ Σταυρούλα Ξουλίδου στη σημερινή συνάντηση με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Γ. Πανούση, μεταξύ άλλων έθεσε θέμα για νέα προκήρυξη εισαγωγής των αστυνομικών μέσω πανελληνίων εξετάσεων στη σχολή Αστυνομίας, καθώς και για τον χρόνο εισαγωγής των επιτυχόντων προηγούμενων ετών.

Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2015

Μέχρι τις 25 Φεβρουαρίου αιτήσεις συμμετοχής στις πανελλαδικές

Δεν έχει αποφασιστεί ακόμα η ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων

Την Τετάρτη 25 Φεβρουάριου ολοκληρώνεται η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2015. 

Το newsbeast.gr μέσα από τη διαδικασία των ερωτήσεων και απαντήσεων δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες προς τους ενδιαφερόμενους.

Επίσης μέχρι τις 25 Φεβρουαρίου θα πρέπει να καταθέσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά για να εξεταστούν προφορικά οι μαθητές και απόφοιτοι με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.

Μέχρι στιγμής στις διαδικασίες των πανελλαδικών εξετάσεων τηρείται το χρονοδιάγραμμα των προηγούμενων ετών.

Όσον αφορά την ημερομηνία των πανελλαδικών σε σχετική ερώτηση του newsbeast.gr ανώτατο στέλεχος του Υπουργείου Παιδείας ανέφερε ότι δεν έχει ληφθεί ακόμα απόφαση για την ημερομηνία έναρξής τους.

Το προηγούμενο έτος οι πανελλαδικές ξεκίνησαν πιο αργά από άλλες χρονιές αλλά σε αυτό συνέβαλα και οι δημοτικές εκλογές και οι ευρωεκλογές.

Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015

Ανεργία και Εκπαίδευση

Το τραγικό 25,5% στην ανεργία δεν αποτελεί παρά ένα μέσο όρο. Η ανεργία δεν χτυπά όλους τους ανθρώπους με τον ίδιο τρόπο. Όσο υψηλότερο είναι το επίπεδο εκπαίδευσης, τόσο λιγότερο κινδυνεύει από την ανεργία ο άνθρωπος μας δείχνουν οι αριθμοί. Ο πίνακας με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής αποτελείται από στοιχεία του Γ τριμήνου του 2014.
Το πρώτο θετικό συμπέρασμα είναι η ελαφρά υποχώρηση του ποσοστού της ανεργίας το Γ τρίμηνο του 2014 σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς. Η ανεργία είναι καταγεγραμμένη, στον πίνακα, κατά μορφωτικό επίπεδο. Παρατηρούμε ότι οι κατηγορίες που έχουν ποσοστό ανεργίας μικρότερο από το συνολικό μέσο όρο είναι οι κάτοχοι μεταπτυχιακού, οι κάτοχοι βασικού πτυχίου εκπαίδευσης και οι απόφοιτοι δημοτικού. Οι ομάδες αυτές εμφανίζουν ποσοστό ανεργίας μικρότερο από το γενικό μέσο όρο και τις δύο χρονιές, γεγονός που μας επιτρέπει να συμπεράνουμε ότι αυτό μάλλον ίσχυε και τα προηγούμενα χρόνια. Οι κάτοχοι μεταπτυχιακού είναι ακόμη πολύ λίγοι, αφού πρόσφατα οι μεταπτυχιακές σπουδές έγιναν μαζικές στη χώρα μας.  Οι άλλες δύο ομάδες (με χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας) οι πτυχιούχοι και οι απόφοιτοι δημοτικού αποτελούν τη δεύτερη και την τρίτη πολυπληθέστερη ομάδα.
Η Ελληνική Οικονομία είχε πάντα πρόβλημα στην απασχόληση των πτυχιούχων για δύο λόγους: Ο ένας είναι ότι παράγει πτυχιούχους που δεν έχουν τα προσόντα που ζητά η αγορά εργασίας, με τυπικό παράδειγμα  τους θεολόγους με τον αριθμό των εισακτέων, ευτυχώς, να έχει μειωθεί από 1090 πριν λίγα χρόνια σε 625 το 2014.
Ο δεύτερος λόγος είναι ότι η οικονομία στην Ελλάδα αναπτύχθηκε σε τομείς που δεν απαιτούν πτυχιούχους, όπως η οικοδομή, ο τουρισμός, οι βιοτεχνίες και η ναυτιλία. Γι' αυτό πάντα οι πτυχιούχοι είχαν μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας από τους πτυχιούχους άλλων χωρών της Ευρώπης.
Βλέπουμε, όμως, ότι η ανεργία των πτυχιούχων είναι μικρότερη από το μέσο όρο, άρα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι αρκετοί πτυχιούχοι εργάζονται σε εργασίες που δεν απαιτούν πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης. Μ' άλλα λόγια οι εργοδότες προτιμούν έναν απόφοιτο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από έναν απόφοιτο λυκείου, ακόμη κι αν δεν χρειάζονται τις γνώσεις του.
Η άλλη κατηγορία με ποσοστό ανεργίας μικρότερο από το μέσο όρο είναι οι απόφοιτοι δημοτικού, που μπορούμε να υποθέσουμε ότι ανήκουν στην υψηλότερη ηλικιακή ομάδα, αφού η υποχρεωτική 9χρονη εκπαίδευση καθιερώθηκε το 1976. Συνεπώς, αυτή η ηλικιακή ομάδα αποτελείται από όσους γεννήθηκαν πριν το 1965 και από όσους είναι νεότεροι, αλλά εγκατέλειψαν το σχολείο στο τέλος του δημοτικού παρά την υποχρέωση φοίτησης στο Γυμνάσιο.
Η πολυπληθέστερη ομάδα είναι οι απόφοιτοι λυκείου με 2,5 εκ ανθρώπους να ανήκουν εδώ και, ταυτόχρονα, είναι και μία από τις ομάδες υψηλότερης ανεργίας με 2,5 μονάδες υψηλότερη ανεργία από το μέσο όρο. Υψηλή ανεργία παρουσιάζουν και οι απόφοιτοι Γυμνασίου.
Επιβεβαιώνεται, λοιπόν, ακόμη και στην καρδιά της κρίσης, με τα ρεκόρ ανεργίας τα τελευταία δύο χρόνια, ότι όσο υψηλότερο είναι το ποσοστό εκπαίδευσης τόσο περισσότερες είναι οι ευκαιρίες εργασίας.
Πληθυσμός > 15 ετών και ποσοστό ανέργων κατά επίπεδο εκπαίδευσης  (Γ τρίμηνο 2014)
 
Πληθυσμός
(σε χιλιάδες)
2014
Ποσοστό
Ανεργίας
2014
Ποσοστό
Ανεργίας
2013
Διδακτορικό ή Μεταπτυχιακό
191,3
12,7%
15,7 %
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
1.722,6
20,6%
18,8 %
Πτυχίο Ανώτερης Τεχνολογικής
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ι.Ε.Κ.)
589,4
26,9%
30,2 %
Απολυτήριο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
2.465,9
28,0%
29,4 %
Απολυτήριο Τριταξίου Γυμνασίου
767,4
28,6%
31,9 %
Απολυτήριο Δημοτικού
2.248,0
24,2%
25,8 %
Μερικές Τάξεις Δημοτικού
240,4
34,8%
39,6 %
Δεν πήγε καθόλου σχολείο
196,5
33%
38,3 %
Σύνολο
8.421,1
25,5%
27,0 %
Πηγή: ΕΛ.ΣΤΑΤ. Έρευνα εργατικού δυναμικού 2014 Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Η βάση του 9,5

Καταργείται η τράπεζα θεμάτων και ακυρώνεται ο τρόπος προαγωγής στο Λύκειο, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας. Οι εκπαιδευτικοί θα θέτουν όλα τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων και οι μαθητές θα προάγονται με την επίτευξη γενικού μέσου όρου 9,5.
Για την τράπεζα θεμάτων και πως κατέστρεψαν μια καλή ιδέα έχουμε αναφερθεί σε προηγούμενο άρθρο εδώ. Ας δούμε τι επιπτώσεις θα έχει η επαναφορά του γενικού μέσου όρου 9,5 ως κριτήριο προαγωγής στην επόμενη τάξη.
Με τον ορισμό του γενικού μέσου όρου 9,5 ως μοναδικό κριτήριο προαγωγής είναι προφανές ότι η προαγωγή στην επόμενη τάξη θα είναι πολύ πιο εύκολη από το πολύπλοκο και αποτυχημένο σύστημα που τώρα ισχύει.
Οι πανηγυρισμοί των μαθητών, όταν το έμαθαν, είναι η συντομότερη απόδειξη του πόσο πιο εύκολη γίνεται η προαγωγή στην επόμενη τάξη. Αυτό θα έχει ως συνέπεια να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους όλοι οι μαθητές.
Συνεπώς ένας από τους στόχους της Ελληνικής Εκπαίδευσης, αλλά και της ΕΕ, να μειωθεί η μαθητική διαρροή (η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου) θα επιτευχθεί και με το παραπάνω. Αυτό είναι πάρα πολύ καλό, αφού πάντα είναι καλύτερα να τελειώνει το σχολείο ένα παιδί, παρά να το εγκαταλείπει. Δε νομίζω ότι χρειάζεται περαιτέρω ανάλυση.
Ενώ είναι, γενικά, καλό να τελειώνουν όλοι το σχολείο το θέμα είναι τι θα έχουν μάθει αυτά τα χρόνια στο σχολείο. Εδώ ξεκινούν τα προβλήματα, γιατί οι μαθητές, όπως όλοι οι άνθρωποι, θα ακολουθούν τον εύκολο δρόμο.
Αυτό σημαίνει ότι στα απαιτητικά μαθήματα δεν θα χρειάζεται να προσπαθούν καθόλου, αφού θα μπορούν να προάγονται «δανειζόμενοι» μονάδες από άλλα πιο εύκολα μαθήματα, όπως το project, τα Θρησκευτικά και άλλα.
Έτσι, για παράδειγμα, ένας μαθητής που θα έχει στα μαθηματικά προφορικό βαθμό 07 και γράψει στις εξετάσεις του Ιουνίου 01 θα έχει τελικό βαθμό 04 στα μαθηματικά και αν έχει στο project 16 θα περνά μέσω του project και τα μαθηματικά, στα οποία για να έχει τέτοια βαθμολογία σημαίνει ότι δεν καταλαβαίνει τίποτα και δεν μπορεί να συμμετέχει στο μάθημα.
Αν αυτός ο μαθητής προαχθεί, τότε στην επόμενη τάξη δεν θα μπορεί να παρακολουθήσει ούτε στοιχειωδώς το μάθημα, αφού δεν θα έχει την κατάλληλη υποδομή για να καταλάβει την ύλη της επόμενης τάξης.
Ένας έφηβος που δεν καταλαβαίνει τι γίνεται στην τάξη, αλλά είναι υποχρεωμένος να κάθεται 7 διδακτικές ώρες στην τάξη τι μπορεί να κάνει; Στην αρχή θα κοιτάζει το ταβάνι και τους συμμαθητές του, αλλά σύντομα θα βαρεθεί και θα αρχίσει να παρενοχλεί το μάθημα, εμποδίζοντας τη διεξαγωγή του, ενοχλώντας έτσι και αυτούς που θέλουν να μάθουν.
Το 9,5 καθιερώθηκε ως κριτήριο προαγωγής όταν οι μαθητές της Β Λυκείου έδιναν πανελλήνιες σε όλα τα μαθήματα και ο βαθμός των γραπτών προσαρμοζόταν στον προφορικό, με συνέπεια να είναι δύσκολο να επιτευχθεί το 9,5.
Όταν καταργήθηκαν οι πανελλήνιες εξετάσεις της Β Λυκείου έγινε πολύ εύκολη η προαγωγή στην επόμενη τάξη καθιερώνοντας τη λογική της... καθόλου προσπάθειας.
Οι αυστηρές προϋποθέσεις προαγωγής που τέθηκαν με το νόμο για το Νέο Λύκειο του κ. Αρβανιτόπουλου ήταν εκτός τόπου και χρόνου με αποτέλεσμα να μένουν μετεξεταστέοι από το 20-40% των μαθητών.
Απαιτήθηκαν δύο αλλαγές στο νόμο, μέσα στο καλοκαίρι, για να μετριαστεί το φαινόμενο, αποδεικνύοντας ότι δεν είχαν επαφή με την πραγματικότητα οι εμπνευστές του σχεδίου.
Τι πρέπει να γίνει για να είναι δίκαιος ο τρόπος προαγωγής στην επόμενη τάξη; Πιστεύω ότι η αλήθεια βρίσκεται, όπως πολύ συχνά, κάπου στη μέση. Δεν είναι σκοπός του σχολείου να μετατραπεί σε ένα ατελείωτο εξεταστικό κέντρο, αλλά δεν είναι σωστό να προάγονται όλοι ανεξαρτήτως της προσπάθειάς τους.
Πρέπει, πιστεύω, να απαιτείται γενικός μέσος όρος 10 και επιπλέον μέσος όρος 10 στη γλώσσα και τα μαθηματικά, έτσι ώστε αν ένας μαθητής δεν τα καταφέρνει στο ένα μάθημα να περνά αν είναι καλός στο άλλο.
Αν δεν είναι καλός σε κανένα από τα δύο να μένει μετεξεταστέος, γιατί δεν μπορεί να συνεχίσει τις σπουδές του αν δεν ξέρει ούτε γλώσσα ούτε μαθηματικά.

 Φυσικά δεν είναι σωστό να γίνουν αλλαγές στο μέσο της χρονιάς, συνεπώς είναι λογική μια ρύθμιση που θα ακυρώνει τους σκληρούς όρους προαγωγής που ισχύουν, αλλά από του χρόνου πρέπει το λύκειο να μπει σε μια σειρά, χωρίς συνεχείς αλλαγές.