Τετάρτη 10 Ιανουαρίου 2018

Τι θα φέρει το 2018 στην εκπαίδευση;

Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
stratig@yahoo.com​
Ένα ερώτημα που, ειδικά φέτος, έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον. Οι αλλαγές που αναμένονται είναι πολλές σε πολλά επίπεδα. Αναδιάταξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μεγάλες αλλαγές στο Λύκειο και αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών αναμένεται να ξεκινήσουν φέτος και να συνεχίσουν τα επόμενα χρόνια. Ας τα δούμε αναλυτικά.
Η “εξαφάνιση” των ΤΕΙ
Τα ΤΕΙ θα γίνουν Πανεπιστήμια ή θα γίνουν διετείς κύκλοι σπουδών, μέσα στα Πανεπιστήμια. Η αρχή γίνεται με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, η ίδρυση του οποίου έχει δρομολογηθεί, αλλά συναντά πολλές αντιδράσεις, από πολλές πλευρές. Αντιδράσεις από τους Πανεπιστημιακούς, που διαμαρτύρονται ότι θα γίνουν καθηγητές Πανεπιστημίων οι καθηγητές των ΤΕΙ με διαφορετικές διαδικασίες εξέλιξης από αυτούς.
Υπάρχει, ακόμη, το θέμα των νέων τμημάτων. Θα δημιουργηθεί, για παράδειγμα, τμήμα Πολιτικών Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά. Χρειαζόμαστε ένα επιπλέον τμήμα Πολιτικών Μηχανικών; Το δικαιολογεί αυτό η ανάπτυξη της Οικονομίας μας, όχι τώρα αλλά στην επόμενη εικοσαετία; Αυτό το τμήμα θα είναι τετραετούς φοίτησης. Μπορεί να είναι ισότιμο με τα υπόλοιπα τμήματα των Πολυτεχνείων που είναι πενταετούς φοίτησης; Μήπως δημιουργηθεί το τμήμα και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του θα καθοριστούν σε δεύτερο χρόνο; Αυτό έγινε και πριν 35 χρόνια με την ίδρυση των ΤΕΙ και ακόμη και τώρα δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα.  Μήπως τελικά καταργούμε τα ΤΕΙ ως “δεύτερης” κατηγορίας σχολές και δημιουργούμε πάλι “δεύτερης” κατηγορίας σχολές με όνομα Πανεπιστημίου; Πιστεύω ότι από τη στιγμή της απόφασης ίδρυσης μίας σχολής ή ενός τμήματος, όποιο και αν είναι αυτό, πρέπει ταυτόχρονα με την ίδρυση να καθοριστούν και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του, που θα πρέπει να είναι ίδια με των υπόλοιπων αντίστοιχων τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης.
Με την αναβάθμιση κάποιων τμημάτων και την υποβάθμιση κάποιων άλλων υπάρχει  γκρίνια και διεκδίκηση καλύτερου μέλλοντος από όσους θεωρούν ότι θίγονται. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με συγκεκριμένα ακαδημαϊκά κριτήρια και αν ναι ποια είναι αυτά ακριβώς, ή λαμβάνονται με την κλασική ελληνική συνταγή του παζαρέματος; Δεν είδα πουθενά συγκεκριμένα κριτήρια.
Δεν πρόκειται μόνο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, αλλά για όλα τα ΤΕΙ που θα συγχωνευτούν με τα αντίστοιχα Πανεπιστήμια. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και θα ακολουθήσουν και άλλα. Ο χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα θα αλλάξει ριζικά με έτος έναρξης της αλλαγής το 2018.
Οι υποψήφιοι φοιτητές ποιες ακριβώς σχολές και τμήματα θα δηλώσουν στο Μηχανογραφικό τους Δελτίο τον Ιούνιο; Τι θα γνωρίζουν για τα τμήματα που θα κληθούν να επιλέξουν; Οι μαθητές των ΕΠΑΛ με την υφιστάμενη νομοθεσία εισάγονται στις Πανεπιστημιακές Σχολές σε ποσοστό μόλις 1% και στα ΤΕΙ σε ποσοστό περίπου 20%. Με την κατάργηση των ΤΕΙ αποκλείονται, στην πράξη, από τις ανώτατες σχολές. Θα τους μείνουν μόνο τα διετή προγράμματα που θα είναι, όπως υποθέτω, αναβαθμισμένα ΙΕΚ. Δεν αποτελεί αυτό απόλυτο αιφνιδιασμό για τους μαθητές των ΕΠΑΛ; Το Υπουργείο Παιδείας έκανε πολύ μεγάλη καμπάνια υπέρ των ΕΠΑΛ, προσπαθώντας να τα κάνει ελκυστικά στους μαθητές και στα πλαίσια αυτής της καμπάνιας έδωσε και τη δυνατότητα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και τώρα αιφνιδιάζει τους μαθητές των ΕΠΑΛ, απαγορεύοντάς τους την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση;
Οι αλλαγές στο Λύκειο
Οι αλλαγές στο Λύκειο κυοφορούνται πολύ καιρό τώρα και μόνο φήμες γνωρίζουμε μαζί με μία ελλιπή ενημέρωση από το Υπουργείο Παιδείας, μέσω δελτίου τύπου. Πρέπει, επιτέλους, να ξεκαθαρίσει το τοπίο για να γνωρίζουν οι μαθητές της Α Λυκείου τι τους περιμένει. Να θυμίσουμε ότι ανακοινώθηκε η αλλαγή του Λυκείου και του τρόπου πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση με μπαράζ δηλώσεων του Υπουργού Παιδείας περί κατάργησης των πανελληνίων εξετάσεων, που τελικά παραμένουν. Η παραπληροφόρηση των μαθητών της Α Λυκείου έδωσε το μήνυμα στους μαθητές ότι θα μπουν στο Πανεπιστήμιο χωρίς εξετάσεις. Πρέπει να ανακοινωθεί τον νέο Λύκειο, ώστε να γνωρίζουν τι ακριβώς τους περιμένει και να προετοιμαστούν κατάλληλα και έγκαιρα, χωρίς αιφνιδιασμούς.
Το εργασιακό των εκπαιδευτικών
Ανακοινώθηκε και επίσημα ότι ισχύει απαγόρευση διορισμών και το 2018, αποκαλύπτοντας ότι οι δηλώσει προηγούμενων Υπουργών Παιδείας για μαζικούς διορισμούς ήταν χωρίς καμία βάση. Τα σχολεία θα εξακολουθήσουν να πορεύονται με “περαστικούς” εκπαιδευτικούς, που τη μία χρονιά είναι εδώ και την άλλη κάπου αλλού. Είναι προφανές ότι έτσι δεν γίνεται εκπαίδευση.
Έρχεται και η υποχρεωτική παραμονή των εκπαιδευτικών για 30 ώρες την εβδομάδα στο σχολείο. Το μέτρο είναι πολύ σωστό, αφού η παρουσία των εκπαιδευτικών στο σχολείο είναι απαραίτητη και πέρα από το μάθημα. Θα μπορούν να διορθώνουν τα διαγωνίσματά τους στο σχολείο και να είναι διαθέσιμοι για να λύνουν τις απορίες των μαθητών. Θεωρώ όμως ότι αυτό πρέπει να ισχύει για όσους εκπαιδευτικούς εργάζονται μόνο σε ένα σχολείο. Πιστεύω ότι είναι άδικο για τους εκπαιδευτικούς που πηγαίνουν σε δύο, τρία, τέσσερα ή και πέντε σχολεία την εβδομάδα και τρέχουν πάνω κάτω. Πέρα από την άποψή μου είναι αδύνατο αυτοί οι εκπαιδευτικοί να παραμένουν όλη μέρα στο σχολείο για έναν πρακτικό λόγο: Δεν έχουν που να καθίσουν. Για να απαιτεί το Υπουργείο Παιδείας την παραμονή όλων των εκπαιδευτικών στο σχολείο πρέπει να μπορεί να τους εξασφαλίσει το στοιχειώδες: μία θέση εργασίας για τον καθένα. Θέση εργασίας σημαίνει ένα γραφείο, μία καρέκλα και έναν υπολογιστή. Αυτά δεν υπάρχουν στα σχολεία μας. Το γιατί δεν υπάρχουν είναι μια άλλη συζήτηση. Η πραγματικότητα είναι ότι δεν υπάρχουν. Αν λοιπόν εξαιρεθούν από το μέτρο όσοι τρέχουν και σε άλλα σχολεία, τότε μπορεί να υπάρχουν καρέκλες για τους υπόλοιπους. Για υπολογιστές, ας μη το συζητήσουμε… Μαζί με το ωράριο έρχεται και η αυταξιολόγηση και η αξιολόγηση όλων των δομών και φυσικά των εκπαιδευτικών, που πρέπει, επιτέλους, να ξεκινήσει για να διαπιστώσουμε τι προβλήματα θα αποκαλυφθούν και να γίνει η προσπάθεια επίλυσής τους.
Οι αλλαγές που αναμένεται να δρομολογηθούν το 2018 στην εκπαίδευση είναι πάρα πολλές και αναμένεται να αλλάξει εντελώς το τοπίο. Μένει να ελπίσουμε ότι θα βελτιωθεί η κατάσταση που έχει φτάσει μετά από τόσα χρόνια υποχρηματοδότησης σε οριακό σημείο. Δυστυχώς, όμως, η ταχύτητας των αλλαγών είναι πάντα αντιστρόφως ανάλογη της πιθανότητας επιτυχίας και δεν μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για την τελική έκβαση του εγχειρήματος.

Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου 2017

ΕΥΧΕΣ ΓΙΑ ΤΟ 2018 ΑΠΟ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ "ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ"

Η Διεύθυνση του Γενικού Φροντιστηρίου "ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ" και όλο  το επιτελείο των καθηγητών, σας ευχόμαστε μια δημιουργική χρονιά, με υγεία και ευόδωση των στόχων και των οραμάτων του καθενός. ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!!!!!

Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2017

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ ΕΥΧΕΣ ΤΟΥ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΥ "ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ"

Η Διεύθυνση του Φροντιστηρίου "ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ" εύχεται ολόψυχα στους Γονείς και στους Μαθητές του καλά Χριστούγεννα.Είθε η γέννηση του Θεανθρώπου να τους χαριτώνει και να χαρίζει στις οικογένειές τους όλα τα καλά!!

                     Από τη Διεύθυνση

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΗΜΕΡΑΣ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΟ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2017


Με ιδιαίτερη επιτυχία και με την αθρόα συμμετοχή Γονέων πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο,16/12/2017,η θεσμοθετημένη  από το Φροντιστήριό μας εδώ και 20 συναπτά έτη "Ημέρα Εμημέρωσης Γονέων".Μας έδωσε μεγάλη χαρά η μαζική συμμετοχή η μαζική συμμετοχή των Γονέων,η αγαστή συνεργασία με τους οποίους αποτελεί τον οδοδείκτη της επιτυχίας των παιδιών τους.Στο "Γενικό Φροντιστήριο Θεωρητικό" υλοποιούμε με αίσθημα βαθιάς ευθύνης κάθε χρόνο τη διαδικασία αυτή και αποδεικνύουμε έμπρακτα τη σημασία που έχει για εμάς η σφαιρική ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού,κάτι που μπορεί να επιτευχθεί,μόνο αν λειτουργήσει στην πράξη η απρόσκοπτη και διαρκής συνεργασία του τρίπτυχου Γονέας-Φροντιστής-Μαθητής.Το επιτελείο των

οκτώ(8)καθηγητών μας,με πνεύμα ειλικρινούς διάθεσης και με υπομονή,στάθηκε αρωγός στην επιυθυμία των Γονέων για ενημέρωση αναφορικά με την πρόοδο των παιδιών και  η ικανοποίηση ήταν διάχυτη!!


                            Υ.Γ.Το "ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ" θα συνεχίσει να υπηρετεί κάθε χρόνο το θεσμό που πρώτο αυτό εφάρμοσε στα εκπαιδευτικά δρώμενα της πόλης το Φθινόπωρο του 1998,πιστεύοντας ακράδαντα στην αδήριτη σημασία της αδιάλειπτης επικοινωνίας με τους Γονείς.Ρεπορτάζ με φωτογραφίες θα βρείτε σε επιλεγμένους ιστοτόπους της πόλης!!

Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017

Η καθιερωμένη "Ημέρα Γονέων" στο Γενικό Φροντιστήριο "ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ"-Δεκέμβριος 2017

Η Διεύθυνση του Φροντιστηρίου με χαρά ανακοινώνει ότι αύριο, Σάββατο 16/12/2017,
θα λάβει χώρα στις εγκαταστάσεις το Φροντιστηρίου μας η καθιερωμένη ¨Ημέρα Γονέων".Σύσσωμο το επιτελείο των οκτώ(8)καθηγητών μας θα βρίσκεται εκεί,ώστε απρόσκοπτα,σφαιρικά και ενδελεχώς να ενημερωθούν οι γονείς για την πρόοδο των παιδιών τους.Η ιδιαίτερη σημασία που έχει το τρίπτυχο Γονέας-Μαθητής-Φροντιστής έχει πλέον εμπεδωθεί απ όλους τους εμπλεκόμενους στη διαδικασία αυτή γι αυτό και η συγκεκριμένη δράση του Φροντιστηρίου μας πλαισιώνεται και στηρίζεται κάθε χρόνο από πλήθος γονέων!!

  Υ.Γ. Τις επόμενες ημέρες θα δημοσιευθεί πλούσιο φωτογραφικό υλικό!!

                                 Από τη Διεύθυνση

Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017

Σπουδές στην Ελλάδα, δουλειά στο εξωτερικό

Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
stratig@yahoo.com​
Το τμήμα που δηλώνει ένας υποψήφιος ως πρώτη προτίμηση στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού του δελτίου αποτελεί τις σπουδές των ονείρων του. Επιστημονικό αντικείμενο και πόλη. Από τη δεύτερη επιλογή και κάτω αρχίζουν οι συμβιβασμοί, μικρότεροι ή μεγαλύτεροι. Η μελέτη των πρώτων προτιμήσεων μας δείχνει τις τάσεις στην επιλογή, τις μικρές μεταβολές που παρατηρούνται από χρόνο σε χρόνο.  Το γενικό συμπέρασμα, που πιστεύω ότι βγαίνει από τις περισσότερες μεταβολές στις επιλογές των υποψηφίων είναι αυτό του τίτλου. Φυσικά αυτό δεν ισχύει για όλους, όπως θα δούμε. Ισχύει, όμως, για πολλούς. Ας δούμε τις επιλογές ανά επιστημονικό πεδίο. Στους πίνακες βλέπουμε τον αριθμό των υποψηφίων από Ημερήσιο Γενικό Λύκειο που εξετάστηκαν στις πανελλήνιες εξετάσεις του 2017 και δήλωσαν το κάθε τμήμα ως πρώτη επιλογή το 2017, το 2016 και στην τελευταία στήλη βλέπουμε τη διαφορά τους. Η κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία είναι όπως στις Πανελλήνιες του 2017, δηλαδή με 5 πεδία.
1ο πεδίο  Ανθρωπιστικές, Κοινωνικές και Νομικές Σπουδές
Η προσθήκη τμημάτων στο 1ο πεδίο, που έγινε τον Αύγουστο του 2016 έφερε μεγάλες διαφορές στις πρώτες προτιμήσεις. Λογικό αφού σχολές που το 2016 μπορούσαν να τις επιλέξουν μόνο οι περίπου 20.000 υποψήφιοι από τα οικονομικά, το 2017 μπορούσαν να τις επιλέξουν 35.000 επιπλέον υποψήφιοι. Συνεπώς μη δίνετε βάση στη μεταβολή στη Δημόσια Διοίκηση και στα τμήματα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας. Σημαντική είναι η αύξηση των προτιμήσεων στα ΤΕΦΑΑ, όπου οι πρώτες προτιμήσεις αυξήθηκαν κατά 116. Αξιοπαρατήρητη η αύξηση στο τμήμα Ρώσικης Γλώσσας και την Αγγλική Φιλολογία, πράγμα που δείχνει ότι οι υποψήφιοι ψάχνουν σπουδές που να τους επιτρέψουν τη μετακίνηση σε άλλη χώρα. Σημαντική είναι η μείωση των πρώτων προτιμήσεων για τη Νομική Αθήνας και τις Φιλολογίες, που μας δείχνει ότι οι υποψήφιοι αναζητούν λιγότερο παραδοσιακές σπουδές.
Αστυνομία και Πυροσβεστική
Μεγάλη εντύπωση προξενεί η μείωση των πρώτων προτιμήσεων για την Αστυνομία και την Πυροσβεστική. Πρόκειται για σχολές που δηλώνονται από όλες τις ομάδες προσανατολισμού Το 2017 είχαμε αύξηση του αριθμού των υποψηφίων από 77.671 το 2016 σε 81.370 το 2017, γεγονός που δεν δικαιολογεί τη μείωση των προτιμήσεων. Αντίθετα όσο αυξάνει η κρίση τόσο περισσότεροι υποψήφιοι αναζητούν τη σιγουριά του μισθού. Να που αυτό δεν ισχύει.
2ο πεδίο Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες
Στο 2ο πεδίο οι μεταβολές είχαν να κάνουν με την προσθήκη σχολών και σε δεύτερο επιστημονικό πεδίο. Τα τμήματα χημείας ήταν λογικό να αυξήσουν τις πρώτες προτιμήσεις μετά την προσθήκη τους και στο 3ο πεδίο. Αξιοσημείωτη η μείωση προτιμήσεων για τους Μηχανολόγους Μηχανικούς της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας.
3ο πεδίο Επιστήμες Υγείας και Ζωής
Στο 3ο πεδίο οι Ιατρικές Αθήνας και Θεσσαλονίκης για μία ακόμη χρονιά αύξησαν τον αριθμό των υποψηφίων που τις προτίμησαν, αντίθετα με την Πάτρα. Κάθε χρόνο αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών που στοχεύουν στην Ιατρική, αντιμετωπίζοντάς την ως διαβατήριο για μια καλή δουλειά σε μια άλλη χώρα, γιατί στην Ελλάδα τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Μείωση πρώτων προτιμήσεων είχαμε στα ΤΕΙ Φυσικοθεραπείας και Λογοθεραπείας.
4ο πεδίο Παιδαγωγικά
Σημαντική αύξηση κατέγραψαν οι πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων στα Παιδαγωγικά, μετά την καθίζηση του 2016. Δεν ήταν σωστή, όπως δείχνουν οι αριθμοί, η κατάργηση του ξεχωριστού πεδίου των παιδαγωγικών. Βέβαια έτσι έχουμε την εξέταση δύο μαθημάτων λιγότερων στις πανελλήνιες εξετάσεις, μικρότερο κόστος εξετάσεων δηλαδή. Και η μείωση του κόστους είναι πάνω από όλα.
5ο Πεδίο Οικονομίας και Πληροφορικής
Εντυπωσιακή μείωση των πρώτων προτιμήσεων καταγράφηκε στα τμήματα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής και στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο και στον Πειραιά και στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Αλλά και άλλα τμήματα υψηλής ζήτησης του Οικονομικού Πανεπιστημίου σημείωσαν μείωση του αριθμού των πρώτων προτιμήσεων, σε αντίθεση με τα τμήματα που εντάχθηκαν και στο 5οπεδίο εκτός από το 2ο, όπου έχουμε εκρηκτική άνοδο. Το τμήμα Ηλεκτρονικών Μηχανικών στο ΤΕΙ Κρήτης με έδρα τα Χανιά από 10 πρώτες προτιμήσεις το 2016, έφτασε τις 163! Αντίστοιχη εικόνα και στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στο τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης στα Χανιά. Δυστυχώς οι υποψήφιοι από τα Οικονομικά, που αγνοούν τη φυσική, θα δυσκολευτούν πάρα πολύ να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.